Deze handleiding geeft weer hoe je zelfstandig nieuwe users kan toevoegen. Let op: als gebruikers via het ERP systeem worden ingeschoten is deze handleiding niet van toepassing.
1. Module
Navigeer naar de module 'users'. Het kan zijn dat deze module 'verstopt' is, de link naar deze module is https://yellowq.app/modules/users . Mocht de module niet benaderbaar zijn, dan heb je mogelijk niet voldoende rechten in je huidige rol. Neem dan contact op met een collega die de rol 'admin' heeft.
2. Klik "Toevoegen"
Hier klik je op "Toevoegen".
3. Klik "Rol"
Klik op "Rol" om de nieuwe user een rol toe te dienen die hier bij hoort. Dit is enkel een tekstuele rol, de rol toewijzing voor de rechten binnen yellowQ vindt later in het proces plaats.
4. Vul de rol in
Als voorbeeld geven we de nieuwe user de rol "Monteur".
5. Klik "Standaard service"
Klik op het veld "Standaard service" om een service te linken aan de nieuwe user. Dit is de dienst die standaard aan de user wordt gekoppeld wanneer tijd wordt geboekt. Deze service kan daarna wel worden aangepast. Vaak wordt hier gekozen voor 'Arbeid'.
6. Kies de service die bij de rol hoort
Als voorbeeld geven we de nieuwe user de service "Monteren".
7. Klik "Voornaam"
Klik op het veld "Voornaam" om de naam van de nieuwe user in te voeren.
8. Vul de voornaam in
Als voorbeeld geven we de nieuwe user de naam "Willem".
9. Klik "Tussenvoegsel"
Als de nieuwe user een tussenvoegsel in de naam heeft kan die worden ingevoerd in het vak "Tussenvoegsel".
10. Vul het tussenvoegsel in
Als voorbeeld heeft de nieuwe user een tussenvoegsel in de naam. Het tussenvoegsel in dit geval is "de".
11. Klik "Achternaam"
Klik op het veld "Achternaam" om de achternaam van de nieuwe user in te voeren.
12. Vul de achternaam in
Als voorbeeld geven we de nieuwe user de achternaam "Jong".
13. Klik op het veld "E-mail"
Klik op het veld "E-mail" om het e-mailadres van de nieuwe user in te voeren. Dit veld is van belang voor de communicatie richting de user en voor het inloggen in yellowQ. Dit veld is ook verplicht als je een user status 'Actief' geeft.
14. Klik "Telefoon"
Vul de overige optionele velden binnen 'Contactgegevens' en 'Adresgegevens'. Deze hebben verder geen impact op het proces in yellowQ.
15. User beschikbaar maken voor planning
Klik in de checkbox "Beschikbaar voor planning" om de nieuwe user beschikbaar te maken om in te plannen. Zie voor meer informatie omtrent het plannen: https://help.yellowq.nl/nl/articles/9099722-planbord-binnen-yellowq
16. Gegevens opslaan
Klik op "Opslaan" om de gegevens van de nieuwe user op te slaan.
17. Gerelateerd aan
Kies vervolgens de aangemaakte user in het veld 'Gerelateerd aan'.
18. Rol toewijzen
Geef vervolgens de nieuwe user de rol die hij of zij in de organisatie heeft. Dit kan je doen door op het veld 'Rol' te klikken en de rol te selecteren. Deze rol bepaalt de rechten van de nieuwe user in yellowQ. Meer over de bepaling van de rechten vind je: https://help.yellowq.nl/nl/articles/7969628-rollen-toevoegen
19. Web app
Met de checkbox 'Toegang tot de web app' kan je de nieuwe gebruiker toegang verlenen tot de web app van yellowQ. Als dit niet staat aangevinkt heeft iemand enkel rechten tot de mobiele app.
20. User activeren
Klik op "Actief" om de licentie van de nieuwe user te activeren. De user zal op het opgegeven mailadres een mail ontvangen waarmee een wachtwoord kan worden aangemaakt.
21. Wachtwoord vergeten
Wanneer je je wachtwoord bent vergeten kan je op de knop 'Wachtwoord vergeten?' klikken. Vul vervolgens je mailadres in en dan ontvang je een mail waarin je je wachtwoord kan resetten.
Deze handleiding heeft weergegeven hoe je zelfstandig users aanmaakt.